T-Mobile heeft in Nederland het dataverkeer de afgelopen jaren explosief zien
groeien. Twee jaar geleden ging per maand 67 terabyte aan data over het
netwerk. Vorig jaar was dat al 200 terabyte, ofwel zo’n vier miljard
mailtjes. De groei kan het iPhone-effect worden genoemd. In 2008, het jaar
waarin T-Mobile de exclusieve aanbieder werd van de Apple-telefoon,
verachtvoudigde het internetverkeer zelfs.
Anticiperen op verdere groei
Met meer investeringen anticipeert T-Mobile op een verdere groei, zegt
Weijermars in een interview met persbureau ANP. Hij spreekt van de grootste
uitbreiding van het netwerk voor snel mobiel internet (3G) in jaren. "We
gaan meer basisstations plaatsen en meer ruimte reserveren voor mobiel
internet. Het is nu zaak om het groeiende gebruik door smartphones en
mobiele computers bij te houden."
T-Mobile wil niet zeggen hoeveel wordt geïnvesteerd. Weijermars spreekt van "heel
veel geld”. De afgelopen tien jaar investeerde zijn bedrijf al meer dan 10
miljard euro in zijn Nederlandse activiteiten.
Samenscholingen
Het netwerk kraakt nu op plekken waar veel mensen samenscholen, bijvoorbeeld
in de zomer op de stranden en in stadions voor concerten en
voetbalwedstrijden. Telefoongebruikers klagen daar over een gebrek aan
3G-bereik. Weijermars noemt dit "onoverkomelijk". "Op een aantal locaties is
het niet rendabel om het netwerk uit te breiden. We moeten daar realistisch
in zijn. Ook onze concurrenten kunnen dergelijke piekbelastingen niet aan.
Telecombedrijven willen de komende jaren de snelheden van hun netwerk
verhogen. T-Mobile toonde onlangs in Barcelona op het Mobile World Congress
een testopstelling van een netwerk dat per seconde 55 Megabit aan data kan
versturen. Het huidige Nederlandse netwerk van het telecombedrijf kan
maximaal 7,2 Mb aan. Dit jaar volgt uitbreiding naar 14,4 Mb.
Verschillende abonnementen
De nieuwe mogelijkheden die de snellere netwerken bieden, zullen leiden tot
verschillende abonnementen voor mobiel internet, zegt Weijermars. ,,We gaan
meer kijken naar de snelheid en de diensten die worden geleverd, maar dan
wel op een manier dat de consument zich geen zorgen maakt over zijn
datagebruik. Een video in HD-kwaliteit bekijken is echter heel wat anders
dan je mail binnenhalen.''
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl